کد مطلب:224162 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:204

شهادت و رحلت حضرت رضا
یكی از مفاخر ائمه ی دین شهادت است كه در خاندان آن ها قرار داده شده است و لذا در مفاخرات خود به شهادت خانوادگی مباهات می كردند به اضافه كه حدیثی از همه ائمه متواترا نقل شده كه فرمودند مامنا الا مقتول او مسموم [1] از ما خاندان ولایت نیست مگر آن كه مقتول یا مسموم شده باشد.

فضیلت و مرتبتی كه این خاندان دارند برای فداكاری و جانبازی آن ها در راه اعلاء كلمه توحید و نشر حقیقت است و مصداق اتم و اكمل آن در وجود مقدس حضرت ابی عبدالله الحسین الشهید علیه السلام ارواحنا فداه به ظهور پیوسته است و دنیای بشریت نمی تواند فراموش كند [2] .

قال (ع) ان فوق كل ذی بربر حق یقتل فی سبیل الله فاذا قتل فلیس فوقه بر [3] .

رسول اكرم ص فرمود بالاتر و برتر از نیكوئی نیكوئی هست تا آن جا كه در راه حق نیكوئی كشته شود و چون شهید راه حق شد بالاترین درجه فضیلت را دریافته كه برتر از آن بر نیكوئی نیست!!

پیغمبر اكرم (ص) دنباله این بحث به دختر خود زهرا (س) خبر داد كه اهل بهشت



[ صفحه 109]



شهداء هستند كه در راه دین در دنیا نفوس خود را بذل كرده و اموال خود را فدای اعلاء كلمه توحید نموده تا به درجه شهادت رسیده اند.

در تفسیر فرات در ذیل آیه:

الذین بذلوا انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه یقاتلون فی سبیل الله فیقتلون و یقتلون وعدا علیه حقا فی التوراة و الانجیل و الزبور فما عندالله خیر من الدنیا و قتله اهون من مننه [4] همین معنی را تأییده كرده است كه كتب آسمانی هم درجات شهدای راه حق و آزادی را بالاترین درجه دانسته اند.

امام امیرالمؤمنین (ع) در جنگ صفین عرض می كند پروردگارا اللهم ارزقنی اشرف القتل فی سبیلك انصرك و انصر رسولك اشتری به الحیاة الباقیه بالحیاة الدنیا [5] .

بار الهی نصیب علی كن شریف ترین شهادت را در راه یاری خودت و احیاء شریعت رسولت كه زندگانی دنیا را فروخت به زندگانی عقبا - و باز در دعای دیگرش همین تقاضا را از خدا دارد كه از شهدائی باشد كه بالاترین درجه فداكاری را در راه خدا نمودند و چنین هم شد زیرا نماز در لب علی بود كه به دنیا آمد و در محراب عبادت بود كه شهید شد [6] .

از ائمه طاهرین ما كه به این درجه شهادت رسیدند امام هشتم است و در راه نشر توحید مبارزه و فداكاری شگفتی نمود و مانند كوه آتش فشان بر خود می لرزید می سوخت و می ساخت تا چون دریای امواج لولؤ لالای علم و دانش بیرون ریزد و با همه ناملایمات دربار مأمون بردباری و شكیبائی می نمود و برای آن كه حق را به گوش مردم برساند خون دل می خورد حضرت علی بن موسی بن جعفر (ع) خبر از شهادت خود داد و همان حدیث جدش را بیان فرمود.

قال (ع) و الله ما منا الا مقتول شهید! فقیل له فمن یقتلك یابن رسول الله قال (ع) شر خلق الله یقتلنی بالسم ثم یدفنی فی دار مضیقه و بلاد غربه [7] .

حسن بن فضال از مردی كه اهل خراسان بود روایت می كند كه گفت پیغمبر (ص) را در خواب دیدم فرمود:



[ صفحه 110]



قال (ص) كیف انتم اذا دفن فی ارضكم بضعتی و استحفظتم ودیعتی و غیب فی ثراكم نجمی و لما قصها علی الرضا (ع) قال (ع) انا المدفون فی ارضكم و انا بضعة نبیكم و انا الودیعة و النجم.

این خواب برای من حجت بود زیرا می دانستم هر كس پیغمبر خدا (ص) را در خواب بیند خود او را دیده و رؤیایش صادق و صحیح است خبر شهادت و دفن امام رضا (ع) را امیرالمؤمنین (ع) نیز داده فرموده: سیقتل رجل من ولدی بارض خراسان بالسم ظلما اسمه اسمی و اسم ابیه اسم ابن عمران موسی (ع) حضرت صادق (ع) خبر شهادت امام هشتم را داده فرمود: یقتل حفدی بارض خراسان فی مدینه یقال لها طوس لا یزوره من شیعتنا الا - الاندر فی الاندر حضرت موسی بن جعفر نیز به سلیمان مروزی خبر شهادت فرزند خود را داده كه فرمود.

ان ابنی علی مقتول بالسم ظلما و مدفون الی جنب هارون به طوس من زاره كمن زار رسول الله (ص) [8] .

این اخبار همه مؤید شهادت و قتل آن حضرت است و با اخبار متواتر مورخین جای شكی باقی نیست كه امام هشتم را مسموم كردند و به درجه شهادت رسید.


[1] كفاية الاثر خزاز ص 317.

[2] كفاية الاثر خزاز ص 317.

[3] شرح مفصل زندگاني و عوامل قيام و شهادت آن حضرت را در كتاب سيدالشهداء (ع) در دو مجلد نوشته ام كه سال 1333 به چاپ رسيد.

[4] تفسير فرات چاپ نجف.

[5] صحيفه علويه ص 164.

[6] شرح صحيفة سجاديه سيد علي خان ص 58.

[7] امالي صدوق ص 39 مجلس 15 عيون اخبار الرضا ص 363.

[8] عيون اخبار ص 363 تا ص 367.